عدم فعالیت دو برابر چاقی کشنده است

 15 ژانویه  2015- یک مطالعه ی دوازده ساله بروی بیش از 300 نفر نشان داد که فقدان فعالیت بدنی دو برابر چاقی در اروپا سبب مرگ ومیر می شود.

محققان دانشگاه کمبریج در گزارشی اعلام نمودند337 هزار مرگ از 9.2میلیون مرگ ومیر در سال در میان مردان و زنان اروپایی بر اثر چاقی است این تعداد مرگ ومیر هنگامیکه عدم فعالیت فیزیکی در نظر گرفته می شود به دو برابر افزایش می یابد.

چاقی موجب افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می شود در حالیکه  چاقی وعدم فعالیت می توانند به هم مرتبط باشد. محققان نشان دادند که 20 دقیقه  پیاده روی سریع در روز که موجب سوزاندن 100 کالری  انرژی شود، خطرمرگ زود رس را کاهش می دهد.

مطالعه ی چاقی و عدم  فعالیت

 نتایج این تحقیق درمجله ی اروپایی Clinical Nutritionمنتشر گردید محققان به ارزیابی سطح فعالیت  بدنی و اندازه گیری  دور کمر 334161 فرد اروپایی بالای 12 سال پرداختند.

خطر مرگ با انجام فعالیت  تا 7.35درصد کاهش می یابد در حالیکه  داشتن BMI زیر سطح  چاقی تنها خطر مرگ را  3.66  درصد کاهش می دهد. این وضعیت  برای افرادی با وزن  طبیعی، اضافه وزن یا چاقی همین روند را دارد.

 پرفسور Ekelundاز شورای تحقیقات پزشکی بخش اپیدمیولوژی دانشگاه کامبریج می گوید: این نتایج یک پیام ساده دارد: تنها مقدارکمی فعالیت فیزیکی روزانه می تواند فواید قابل توجهی بر سلامت  افرادیکه  فعالیت  فیزیکی  ندارند، بر جا گذارد.

دکتر Dinsdaleاز مرکز  تحقیقات قلب بریتانیا می گوید: نتایج این تحقیق یکبار دیگر اهمیت داشتن  فعالیت فیزیکی را حتی زمانیکه فرد دچار اضافه  وزن می باشد نشان می دهد. تغییر شیوه ی زندگی  اخبار خوبی برای سلامت قلب دارد یکی از این تغییرات داشتن فعالیت فیزیکی  است که راه ساده ای برای رسیدن به سلامت  و کاهش  خطر مرگ  ومیر است.

منبع:

 www.diabetes.co.uk/news/2015/jan/inactivity-twice-as-deadly-as-obesity-96781427.html